تاثیر شگفت انگیز گیاهان دارویی در شادابی و جوانسازی پوست و مو
0
0
0
0
0
لینک کپی شد

تاثیر شگفت انگیز گیاهان دارویی در شادابی و جوانسازی پوست و مو

زمان مطالعه 7 دقیقه

پوست و مو جزو قسمت‌هایی از بدن هستند که نقش مهمی در زیبایی انسان دارند. به همین دلیل باید با استفاده از مواد غذایی، آرایشی و دارویی مناسب، به آن‌ها رسیدگی کرد. پوست علاوه بر زیبایی، اولین لایه مقاومتی انسان در برابر محیط بیرون محسوب می‌شود و سلامت آن، تأثیر مهمی در تندرستی انسان دارد. انسان از دیرباز برای رفع نیازهای مختلف خود به طبیعت مراجعه می‌کرده است. در این میان، گیاهان، نقش مهمی در تأمین نیازهای غذایی و دارویی انسان داشته‌اند. امروزه بشر توانسته با به‌کارگیری تکنولوژی و دانش خود، انواع و اقسام داروهای شیمیایی را بسازد. اما این باعث نشده که نقش گیاهان دارویی در زندگی انسان کم‌رنگ شود. از گیاهان دارویی در تولید مواد آرایشی نیز استفاده می‌شود، چرا که مواد موجود در بعضی از گیاهان، تأثیر مثبتی بر روی موها و پوست انسان دارد. در این مطلب به اهمیت استفاده از گیاهان دارویی برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو خواهیم پرداخت.

برای آشنایی کامل با داروهای گیاهی و خواص آنها به این مقاله مراجعه کنید.

تاثیر شگفت انگیز گیاهان دارویی

اهمیت استفاده از گیاهان دارویی در سلامت پوست و مو

همانطور که گفتیم، انواع مختلف داروهای شیمیایی برای درمان بیماری‌های مو و پوست در دسترس است. اما در مصرف این داروها باید احتیاط کرد، چرا که ممکن است مصرف آن‌ها با عوارض زیادی همراه باشد. مو و پوست جزو قسمت‌های حساس بدن هستند و استفاده از مواد نامناسب، سلامت آن‌ها را به راحتی در معرض خطر قرار می‌دهد.

برای خرید دمنوش های گیاهی و اورگانیک هیرکانوش بر روی این صفحه کلیک کن☕

امروزه مواد آرایشی شیمیایی به وفور در بازار وجود دارند، اما مصرف بی‌رویه این مواد نه تنها باعث زیبایی شما نخواهد شد، بلکه شما را با مشکلات جدی در پوست و مو مواجه خواهد کرد. مصرف مواد آرایشی شیمیایی، با تأثیرات منفی زیر روی مو و پوست همراه است:

  • نگهدارنده‌های شیمیایی موجود در مواد آرایشی می‌توانند باعث سردرد، آلرژی و حتی در دراز مدت باعث سرطان ‌شوند.
  • ژل‌ها و شامپوهای که در آن از مواد شیمیایی استفاده شده، در دراز مدت باعث ایجاد شوره سر، خارش و حتی ریزش مو خواهند شد.
  • مصرف بی‌رویه بعضی از کرم‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه خواهد شد.
  • مواد موجود در ریمل‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در اطراف چشم شوند.
  • مواد شیمیایی موجود در لوسیون‌ها و دئودرانت‌ها می‌توانند روی غذه تیروئید تأثیر منفی گذاشته و تعادل در ترشح هورمون‌ها را به هم بریزند.
  • محصولاتی مانند ضد آفتاب‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده، در دراز می‌توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند.

پس همانطور که متوجه شدید، مواد شیمیایی می‌توانند عوارض سخت و حتی جبران‌ناپذیری بر روی مو و پوست داشته باشند. اما استفاده از گیاهان دارویی، چنین عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. تحقیقات علمی که توسط دانشمندان انجام شده است نیز به تأثیر مثبت بعضی از خواص گیاهان دارویی در درمان بیماری ها به ویژه سلامت پوست و مو مهر تأیید زده است.

گیاهان دارویی مفید برای پوست و مو

پوست از نقاط بسیار حساس بدن است و این حساسیت در جاهایی مانند دور چشم‌ها بیشتر هم می‌شود. بنابراین باید در استفاده از مواد شیمیایی برای زیبایی یا درمان پوست احتیاط کرد. باید سعی شود تا از گیاهان دارویی یا داروهایی که در تهیه آن‌ها از مواد گیاهی استفاده شده، برای رفع مشکلاتی مانند جوش و آکنه استفاده کرد. همچنین از گیاهان دارویی می‌توان برای رفع مشکلات مربوط به مو مانند شوره سر و ریزش مو نیز استفاده کرد. رشد و ضخامت مو را نیز می‌توان با استفاده از بعضی گیاهان دارویی افزایش داد. در ادامه به مهم‌ترین گیاهان دارویی که برای پوست و مو مفید هستند اشاره خواهیم کرد.

پونه کوهی

پونه کوهی برای خوش رنگ شدن پوست و رفع جوش و آکنه بسیار مفید است. از قدیم، استفاده از پونه برای پاک‌سازی و جوان‌سازی پوست توصیه شده است. استفاده از ماسک پونه می‌تواند کمک شایانی به رفع چین و چروک‌های صورت کند.

روغن پونه نیز دارای خواص درمانی برای مو است. عفونت موجود در ریشه‌های مو را می‌توان به کمک این روغن درمان کرد. همچنین مالیدن روغن پونه روی سر، باعث گردش بهتر خون در پوست سر و در نهایت بهبود رشد مو می‌شود.

در مورد گیاه رزماری و طرز استفاده روغن رزماری برای مو بیشتر بدانید.

گیاه پونه کوهی با داشتن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان در سلامت و جوانسازی پوست تاثیر بسزایی دارد. اگر شما شخصی هستید که روزانه مجبور هستید اضطراب زیادی را متحمل شوید، از کیفیت خوابتان رضایت کافی ندارید و مدام دچار سرماخوردگی می‌شوید، دمنوش گیاهی پونه کوهی گزینه مناسبی برای رهایی از تمامی این مشکلات است.

پونه کوهی

آلوئه ورا

قرن‌هاست که از آلوئه ورا برای زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. از آلوئه ورا می‌توان برای رفع ترک و خشکی پوست استفاده کرد. همچنین این گیاه، نقش مؤثری در درمان جوش صورت دارد. مواد موجود در آلوئه ورا، به رشد سلول‌های پوستی و ترمیم سریع پوست کمک می‌کنند.

آلوئه ورا، فواید زیادی نیز برای مو دارد. از آلوئه ورا برای رفع چربی مو و ترمیم و تقویت آن استفاده می‌شود. همچنین این گیاه نقش مؤثری در رفع ریزش مو دارد. آلوئه ورا در درمان چاقی گیاهی کم هزینه محسوب می‌شود و نیز عوارض جانبی لاغری را به حدقل می‌رساند.

آلوئه ورا

بابونه

بابونه، تأثیرات بسیار مهم و مفیدی روی پوست دارد. در واقع شاید هیچ گیاهی به اندازه بابونه، برای پوست و مو مفید نباشد. خوشبختانه این گیاه به صورت بومی در ایران رشد می‌کند و به فراوانی در کشورمان در دسترس است. تحقیقات زیادی، خاصیت ضدالتهابی و نرم‌کنندگی بابونه را اثبات کرده‌اند. عصاره بابونه می‌تواند از پوست در برابر بیماری‌هایی که توسط باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، محافظت کند. برای همین برای درمان زخم‌های عفونی می‌توان از پمادهایی که با بابونه ساخته شده‌اند استفاده کرد. از بابونه برای درمان جوش، و آکنه نیز استفاده می‌شود.

از خواص بابونه برای مو نیز نباید غافل شد. ویتامین‌های A، C، E و D موجود در بابونه باعث بهبود رشد مو می‌شوند. همچنین می‌توان روی بابونه برای ضدعفونی کردن پوست سر نیز حساب کرد. استفاده از بابونه برای رفع موخوره و شوره سر نیز توصیه می‌شود.

 

بابونه

آووکادو

چربی موجود در آووکادو برای جوان‌سازی پوست و رفع چین و چروک‌های آن بسیار مؤثر است. همچنین از این گیاه دارویی برای شفافیت بیشتر پوست و درمان تورم، سوزش یا التهاب آن نیز استفاده می‌شود.

ویتامین D موجود در روغن آووکادو، به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. از آووکادو برای رفع مشکل شوره و پوسته پوسته شدن پوست سر نیز استفاده می‌شود. استفاده از آوودکادو برای رفع شکستگی مو و ترمیم آن نیز توصیه می‌شود. میوه سرشار از مواد مغذی آووکادو یکی از محصولات محبوب جدا نشدنی از سبد غذایی گیاهخواران محسوب می‌شود.

آووکادو

سیر

سیر از دیگر گیاهان مفید برای پوست و مو است. خواص ضدمیکروبی و ضدالهتابی سیر از دیرباز به همه ثابت شده است. از سیر می‌توان برای رفع آکنه، باز کردن منافذ پوست و رفع عفونت‌های باکتریایی استفاده کرد. همچنین از آن برای رفع قرمزی، خارش و لک‌های پوست نیز استفاده می‌شود.

آهن، روی و پتاسیم از مواد لازم برای رشد مو هستند و هر سه آن‌ها در سیر وجود دارند. همچنین سیر به واسطه داشتن خواص ضدقارچ و ضدباکتری، برای تقویت و ترمیم مو نیز بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: خواص معجزه آسای مصرف سیر برای لاغری

سیر

زردچوبه

ممکن است از دیدن زردچوبه در این فهرست تعجب کنید. زردچوبه علاوه بر این که نقش مهمی در بهتر شدن طعم غذاهای مختلف دارد، از خواص درمانی برای مو و پوست نیز بهره می‌برد. این ادویه محبوب و سرشار از آنتی‌اکسیدان، دارای خواص قدرتمند ضدالتهابی است و برای شفافیت بیشتر پوست نیز کاربرد دارد.

همچنین مشکلاتی مانند چربی سر،‌ شوره و ریزش مو را می‌توان به کمک زردچوبه حل کرد. مخلوط کردن روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا روغن آرگان با زردچوبه، تأثیر آن‌ها را برای درمان و شادابی مو، دوچندان خواهد کرد.

زردچوبه

سخن پایانی

گیاهان دارویی تأثیر مثبتی در سلامت پوست و مو دارند و بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، از این گیاهان و سایر فرآورده‌های گیاهی برای سلامت و شادابی موها و پوست خود استفاده کنید.

0دیدگاه

شماهم توی این بحث شرکت کنید

دیدگاهی وجود ندارد.