طب سنتی و تاثیر آن در درمان بیماری‌ ها
0
0
0
0
0
لینک کپی شد

طب سنتی و تاثیر آن در درمان بیماری‌ ها

زمان مطالعه 7 دقیقه

طب سنتی به شیوه‌های مختلف مراقبت‌های درمانی گفته‌ می‌شود که از طریق نسل‌ها در فرهنگ‌ها یا جوامع خاص منتقل شده‌ است. طب سنتی پیش از طب مدرن به درمان بیماران می‌پرداخت و مبتنی بر تجربه و خرد انباشته‌شده‌ی درمانگران و پزشکان سنتی است که در طی نسل‌ها منتقل شده است. طب سنتی می‌تواند شامل داروهای گیاهی، طب سوزنی، ماساژ و سایر مراقبت‌های درمانی باشد.

با وجود پیشرفت گسترده علم، هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان طب سنتی در کنار پزشکی مدرن یا حتی گاهی به جای درمان‌های پزشکی مدرن به طور گسترده استفاده می‌شود. با وجود اثربخش بودن بسیاری از درمان‌های طب سنتی، ذکر این نکته ضروری است که همه شیوه‌های طب سنتی از نظر علمی تایید نشده‌اند و برخی ممکن است خطراتی داشته باشند یا کمتر از درمان‌های پزشکی مدرن موثر باشند. در ادامه کاربرد طب سنتی در درمان انوع بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.

درمان انواع بیماری‌ ها با طب سنتی

اگر جز آن دسته افرادی هستید که به طب سنتی باور ندارید، باید بگوییم که طب سنتی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری موارد نیز اثربخشی لازم را داشته است. در حقیقت بسیاری از داروهای پزشکی مدرن بر اساس دانش به دست آمده از طب سنتی از گیاهان تولید می‌شوند. در ادامه تعدادی از بیمارهایی که طب سنتی به خوبی در درمان آن‌ها موفق بوده است را بررسی خواهیم کرد.

درمان انواع بیماری‌ با طب سنتی

بیماری‌ های تنفسی

طب سنتی اغلب از داروهای گیاهی و مواد طبیعی برای رفع مشکلات تنفسی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، گیاهانی مانند اکالیپتوس، زنجبیل و شیرین بیان معمولا برای تسکین احتقان و تسکین سرفه استفاده می‌شوند. استنشاق بخار گیاهان نیز می‌تواند به پاکسازی راه‌های تنفسی کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه این درمان‌ها ممکن است علائم را تسکین دهند، اما ممکن است علت اصلی بیماری تنفسی را درمان نکنند. در بسیاری موارد که اسپری‌های گران قیمت پزشکی مدرن برای کاهش علائم آسم و آلرژی ناتوان بوده‌اند، طب سنتی توانسته است کمک زیادی به پزشکان کند.

اختلالات گوارشی

طب سنتی با تمرکز بر تغییرات رژیم غذایی و داروهای گیاهی به درمان اختلالات گوارشی کمک زیادی می‌کند. به عنوان مثال، چای نعناع فلفلی و بابونه می‌تواند به سوء هاضمه و نفخ کمک کند، در حالی که زنجبیل به کاهش حالت تهوع و بهبود هضم کمک می‌کند. علاوه بر این، برخی از تکنیک‌ها در رژیم غذایی، مانند ترکیب پروبیوتیک‌ها و غذاهای تخمیر شده، باعث بهبود سلامت روده می‌شود.

فروشگاه هیرکانوش برای اینکه انتخاب بهتری برای انواع دمنوش لاغری داشته باشید، مشاوره‌های رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد.

تسکین درد

طب سنتی از تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت درد استفاده می‌کند. طب سوزنی، عملی که از طب چینی سرچشمه می‌گیرد، قرار دادن سوزن‌های ظریف در نقاط خاصی از بدن برای تحریک جریان انرژی و کاهش درد است. داروهای گیاهی مانند آرنیکا برای دردهای عضلانی یا پوست درخت بید برای سردرد جز داروهایی هستند که در طب سنتی برای تسکین و کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیماری‌ های پوستی

طب سنتی درمان‌های مختلفی را برای مشکلات پوستی مختلف ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، آلوئه ورا اغلب برای تسکین آفتاب سوختگی و تحریکات پوستی استفاده می‌شود، در حالی که روغن درخت چای را می‌توان به دلیل خواص ضد باکتریایی آن روی پوست مستعد آکنه استفاده کرد. از ضمادها و پمادهای گیاهی نیز برای درمان زخم‌ها و بهبودی سریع‌تر مشکلات پوستی از جمله اگزما استفاده می‌شود.

درمان بیماری پوستی با طب سنتی

استرس و اضطراب

طب سنتی از طریق تکنیک‌های آرامش بخش، مدیتیشن و استفاده از گیاهان آرام بخش به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. کاری که شاید روانپزشکی مدرن با انواع داروهای شیمیایی اغلب در انجام دادن آن ناتوان است. تمریناتی مانند یوگا و مدیتیشن برای کاهش سطح استرس و افزایش آرامش نه تنها در طب سنتی بلکه در پزشکی مدرن نیز شناخته شده است. همچنین دمنوش‌های گیاهی بابونه، گل ساعتی و ریشه سنبل الطیب اثرات آرام بخشی بر سیستم عصبی دارند و در مواردی که شخص از اضطراب و ناراحتی‌های روزمره رنج می‌برد، می‌توانند به عنوان یک آرامبخش ضعیف عمل کنند.

بیماری‌ های مزمن

در برخی موارد ممکن است از طب سنتی به عنوان درمان مکمل برای بیماری‌های مزمن استفاده شود. به عنوان مثال، برخی گیاهان دارویی و تغییرات رژیم غذایی برای مزایای بالقوه آن‌ها در مدیریت دیابت و فشار خون بالا مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از داروهای گیاهی که در دیابت استفاده می‌شود، دارچین است که می‌تواند باعث افزایش حساسیت به انسولین شود و کمک زیادی به بیماران دیابتی کند.

با این حال، مهم است که بدانیم درمان‌های مبتنی بر شواهد پزشکی مدرن باید رویکرد اولیه برای مدیریت شرایط حاد باشد و طب سنتی باید تنها با راهنمایی یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی به عنوان یک اقدام حمایتی مورد استفاده قرار گیرد.

هر آنچه باید درباره انواع و نحوه مصرف دمنوش گیاهی بدانید.

مزایای درمان با طب سنتی

درمان با طب سنتی می‌تواند چندین مزیت بالقوه را به همراه داشته باشد که بر اساس استفاده تاریخی، ارتباط فرهنگی و رویکرد کلی‌نگر به مراقبت‌های بهداشتی است. در حالی که طب مدرن پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، طب سنتی همچنان نقش حیاتی را در بسیاری از جوامع در سراسر جهان ایفا می‌کند. در زیر به برخی از مهمترین فواید درمان با طب سنتی اشاره شده است:

عوارض جانبی کمتر

طب سنتی معمولاً از مواد طبیعی مانند گیاهان و عصاره‌های گیاهی استفاده می‌کند که در مقایسه با برخی از دارو‌های مصنوعی و شیمیایی عموماً ایمن‌تر بوده و عوارض جانبی کمتری دارند. هرچند داروهای سنتی کاملاً عاری از عوارض جانبی نیستند، اما برای افرادی که به برخی از دارو‌های مصنوعی و شیمیایی پزشکی مدرن حساس هستند یا نمی توانند آن‌ها را تحمل کنند، گزینه‌ی بهتری به شمار می‌آیند.

برای مثال برای کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند، دمنوش گل گاو زبان و سنبل طیب می‌تواند یک خواب آور ضعیف باشد که ضمن آرامبخش بودن، مشکلات داروهای خواب آور شیمیایی مانند اعتیاد آور بودن را ندارند.

در دسترس بودن

در بسیاری از نقاط جهان، طب سنتی در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر از درمان‌های پزشکی مدرن است. درمان‌های سنتی اغلب از گیاهان و سایر منابع طبیعی در دسترس استفاده می‌کند که آن‌ها را به گزینه‌های عملی‌تر، به‌ویژه در مناطق با محدودیت منابع تبدیل می‌کند. همچنین اکثر داروهای پزشکی مدرن نیاز به نسخه پزشک دارند و داروخانه این داروها را بدون نسخه به شما ارائه نمی‌دهد.

رویکرد کلی نگر

یکی از مزیت‌های طب سنتی، رویکرد کلی نگر به سلامت و تندرستی است. سیستم‌های درمانی سنتی اغلب بدن، ذهن و روح را به هم مرتبط می‌بینند و هدف از درمان‌ها بازگرداندن تعادل و هماهنگی در تمام جنبه‌های زندگی فرد است. این رویکرد می‌تواند به بهبود کلی در سلامت جسمی، روانی و عاطفی منجر شود.

ارتباط فرهنگی

طب سنتی عمیقاً ریشه در شیوه‌های فرهنگی و تاریخی دارد که از طریق نسل‌ها منتقل شده است. این شیوه‌ها دارای ارزش فرهنگی قابل توجهی هستند که حس هویت و تعلق به جوامع را فراهم می‌کنند. بیماران ممکن است در روش‌های درمان‌هایی که با میراث فرهنگی آن‌ها همخوانی دارد، آرامش و اعتماد پیدا کنند.

حس آرامش و اعتماد به ویژه در بیماری‌های حاد و مزمن که بیمار از نتایج درمان مطمئن نیست و استرس زیادی را متحمل می‎‌شود، اهمیت زیادی دارد.

درمان مکمل

طب سنتی در موارد خاص می‌تواند مکمل درمان‌های پزشکی مدرن باشد. برخی از بیماران استفاده از داروهای سنتی را در کنار درمان‌های معمولی انتخاب می‌کنند و مواردی وجود دارد که این ادغام، نتایج مثبتی را نشان داده است.

حکمت دیرینه

طب سنتی دانش و تجربه گسترده‌ای را در طول قرن‌ها تمرین جمع آوری کرده است. خرد به‌دست آمده از نسل‌های شفا دهنده و پزشکان، بینش‌های ارزشمندی را در مورد استفاده از درمان‌های طبیعی ارائه می‌کند و به شناسایی فواید و خطرات بالقوه مرتبط با درمان‌های مختلف کمک می‌کند.

در بسیاری موارد کاربرد و درمان بسیاری از داروهای طب سنتی پس از چندین سال تحقیق و پژوهش توسط پزشکی مدرن کشف شده است، در حالی که درمان‌گران طب سنتی سال‌های سال بر اساس تجربه از آن درمان استفاده می‌کرده‌اند.

نتیجه گیری

علیرغم مزایای بسیار زیاد طب سنتی، لازم است بدانیم که طب سنتی نیز محدودیت‌هایی دارد. برخی از درمان‌ها فاقد اعتبار علمی هستند و تنها تکیه بر درمان‌های سنتی برای شرایط جدی یا تهدیدکننده زندگی ممکن است ناکافی و خطرناک باشد. بنابراین، برای بیماران بسیار مهم است پزشکانی در زمینه‌ی ادغام طب سنتی با درمان‌های مدرن مشورت داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از هر گونه داروهای طب سنتی، به ویژه در هنگام برخورد با مسائل جدی یا پیچیده سلامت، با یک پزشک و متخصص طب سنتی مشورت کنید.

در نظر داشته باشید که در چند سال گذشته و با وجود همه‌گیری کرونا، با وجود تاثیر درمان‌های طب سنتی در تسکین علائم این بیماری، در نهایت این پزشکی مدرن بود که واکسن این بیماری را کشف و به دنیا عرضه کرد. اما تأثیر طب سنتی بر تسکین علائم بیماری در شرایطی که پزشکی مدرن از ارائه‌ی درمان برای این بیماری ناتوان بود، غیر قابل انکار است.

0دیدگاه

شماهم توی این بحث شرکت کنید

دیدگاهی وجود ندارد.